Uusi ennätys – Lämpöpumppuja asennetaan enemmän kuin koskaan

Ihmisten halu säästää energiaa ja luontoa näkyy hyvin voimakkaasti lämmitys- ja jäähdytysratkaisujen valinnassa. Pohjoismaiden suurimman lämpöpumppujen maahantuonti- ja tukkuliikkeen Scanoffice Groupin mukaan tänä vuonna maahamme asennetaan jopa 100 000 uutta lämpöpumppua.

Hiilidioksidipäästöjen vähentäminen on maailmanlaajuinen haaste. Määrätietoisella koordinaatiolla, useilla energiatehokkuutta parantavilla direktiiveillä ja fossiilisten polttoaineiden rajoituksilla hiilidioksidipäästöt on saatu jo laskusuuntaan useimmissa Euroopan maissa. Paljon on kuitenkin vielä tehtävää.

Suomalaiset tuntuvat tietävän, että omilla valinnoilla on merkitystä maapallon hyvinvoinnille. Erityisen tärkeää on se, miten koti lämmitetään ja jäähdytetään. Lämpöpumpuilla kodin olosuhteet saadaan sopiviksi mahdollisimman vähillä päästöillä.

Myynti- ja markkinointijohtaja Terho Jousimies

Lämpöpumput voivat ottaa lämpö- ja jäähdytysenergiaa ilmasta tai maasta. Hiilidioksidipäästöt alkavat vähentyä heti asennuksen valmistuttua, kun suurin osa tuotetusta energiasta tulee päästöttömästi rakennuksen ympäristöstä. Luonnosta haitattomasti kerätty energia siirretään suoraan sisäyksiköstä sisäilmaan tai epäsuorasti esim. lattiassa tai pattereissa virtaavan veden välityksellä. Lämpöpumpulla voidaan lämmittää myös käyttövettä.

Lämpöpumppu tarvitsee toimiakseen sähköä. Nykyaikaisten lämpöpumppujen hyötysuhde on niin hyvä, että sähköä kuluu vain murto-osa tuotetusta lämmöstä tai jäähdytyksestä.

Optimaalisen vähiin päästöihin päästään, kun lämpöpumppujen oheen asennetaan aurinkopaneelit. Lämpöpumppujen tavoin Scanoffice toimittaa aurinkopaneeleita tänä vuonna moninkertaisen määrän aiempiin vuosiin verrattuna. Eikä ihme, sillä lämpöpumpun ja aurinkopaneeleiden yhdistelmällä voidaan säästää jopa 80 % kiinteistön energialaskusta.

Tekniikka rakennusten puhtaaseen lämmittämiseen ja jäähdyttämiseen on jo olemassa – tahdosta vain on kysymys.

Fakta:

• Tänä vuonna Suomeen asennetaan jopa 100 000 uutta lämpöpumppua, mikä on enemmän kuin koskaan aiemmin
  • Lämpöpumppu on laite, joka voi tuottaa lämmitystä tai jäähdytystä esim. rakennusta ympäröivästä ilmasta tai maaperästä
  • Lämpöpumpun ja aurinkopaneeleiden yhdistelmällä voidaan säästää jopa 80 % kiinteistön energialaskusta
  • Scanoffice Group on Pohjoismaiden suurin lämpöpumppujen maahantuonti- ja tukkuliike ja se toimittaa lähes puolet Suomeen asennettavista lämpöpumpuista

Lisätiedot:

Myyntijohtaja Terho Jousimies, 0400-571868, terho.jousimies@scanoffice.fi