Etähallinta

Lämpöpumpun etäohjaus uuden MELCloud Home -sovelluksen avulla

MELCloud Home on Mitsubishi Electricin uusin etähallintasovellus. Se on kehitetty palvelemaan entistä paremmin suomalaisia koteja ja käyttäjiä, jotka haluavat helppoa hallintaa ja selkeää tietoa laitteistostaan. Voit seurata ja ohjata Mitsubishi Electric -lämpöpumppuasi internetin välityksellä mistä ja milloin vain.

MELCloud Home tekee etähallinnasta aiempaa huolettomampaa. Sovellus on suunniteltu niin, että tärkeimmät toiminnot löytyvät helposti.

Siirtyminen MELCloudista MELCloud Homeen

Jos olet käyttänyt vanhempaa MELCloudia, voit siirtyä käyttämään uutta MELCloud Homea olemassa olevilla laitteillasi. Siirtymiseen ei tosin ole kiirettä, sillä olemassa olevan MELCloud-sovelluksen tuki jatkuu vielä pitkään (tilanne 9/2025). Voit myös tutustua suomenkieliseen ohjevideoon Youtubesta.

Aloita uuteen sovellukseen siirtyminen poistamalla ensin liitetyt laitteet MELCloud-sovelluksesta. On hyvä huomata, että laitteiden poistaminen poistaa myös sovellukseen tallentuneet historiatiedot ja tehdyt asetukset.

Kun laitteet on poistettu, voit ottaa MELCloud Homen käyttöön lataamalla sovelluksen ja rekisteröimällä uuden käyttäjätilin. Kun käyttäjätili on luotu, voit lisätä sinne käytössäsi olevat laitteet sovelluksesta löytyvän asennusavustajan ohjeistuksella.

Lataa uusi sovellus sovelluskaupastasi.

Lataa Google Play -kaupasta.

Lataa AppStoresta.

MELCloud – alkuperäinen etähallinta

MELCloud on jo pitkään tarjonnut helpon tavan ohjata Mitsubishi Electric -lämpöpumppuja etänä. Voit seurata ja ohjata laitteitasi internetin välityksellä missä ja milloin tahansa.

Saman sovelluksen avulla hallitset useampaa lämpöpumppua, kuten esimerkiksi sekä kodin että kesämökin laitteita. Etäohjaus onnistuu tietokoneella tai Android– ja iOS-mobiililaitteilla. Palvelua voi kokeilla ennen käyttöönottoa valitsemalla ensin kielen ja sen jälkeen ”Näytä malliesitys”. Yhteensopivuuden laitteesi ja sovelluksen välillä voit tarkistaa helposti sovelluskaupasta.

Lisäksi tarvitset lämpöpumpun läheisyyteen langattoman verkon reitittimen, jonka kautta lämpöpumppu yhdistetään internetiin. Mitsubishi Electric RZ-, RW-, LN-, FT-, AP- ja AY-mallisarjojen laitteissa WiFi-sovitin tulee laitteen mukana. Voit ostaa MELCloud WiFi-sovittimen myös erikseen.

Lataa sovellus sovelluskaupastasi.

Lataa Google Play -kaupasta.

Lataa AppStoresta.

Huomioi ennen käyttöönottoa

Jos lämpöpumpun käyttämä internet-liittymä toimii matkapuhelinverkossa, saattaa MELCloud-palvelun käyttö edellyttää liittymän rajoitukset poistavan lisäpalvelun tilaamista ja modeemin uudelleenkonfigurointia (APN-yhteyspisteen osalta).

Elisa Saunalahti -liittymissä tämän lisäpalvelun nimi on “Julkinen IP-osoite” ja Telian liittymissä “Yhteyspiste”. DNA:n liittymän voi konfiguroida käyttämään julkista IP-osoitetta ilman lisämaksua.

Tarkempia tietoja asiasta saat internet-palveluntarjoajaltasi.

Asennus- ja käyttöohjeet

Yhteensopivuus ja vaatimukset

1. Yhteensopivat lämpöpumppumallit

WiFi-sovitin MAC-587IF-E on yhteensopiva useimpien Mitsubishi Electric -tuotteiden kanssa. Tarkista tuotteesi yhteensopivuus jälleenmyyjältäsi.

2. Internet-liittymä ja reititin

Lämpöpumppu yhdistetään internetiin ja MELCloud-palveluun langattoman reittimen välityksellä. Langattomia reitittimiä kutsutaan tyypillisesti nimillä WLAN-reititin, WiFi-reititin tai tukiasema. Monissa modeemeissa on myös langaton reititin sisäänrakennettuna. Reitittimestä tai modeemista tulee löytyä tuki radioprotokollalle IEEE 802.11b/g/n (20), salausprotokollalle WPA2, salausmenetelmälle AES, ja sen tulee toimia 2.4 GHz taajuudella. Lähes kaikki markkinoilla olevat reitittimet tukevat edellä mainittuja asetuksia.

Internet-liittymän nopeuden tulee olla vähintään 0,125 Mbps. Internet-liittymän tulee olla ominaisuuksiltaan rajoittamaton. Jos internet-liittymässä on käytössä osoitteenmuutos, tiedonsiirtoyhteyden avaaminen sisäänpäin on estetty, tai yhtäaikaisten yhteyksien määrää on rajoitettu, saattaa ongelmia esiintyä esimerkiksi sovittimen rekisteröinnissä sekä etäohjaus- ja valvontatoimintojen käytössä.

Suurinta osaa mobiilidataliittymistä on rajoitettu joillain edellä mainituista tavoista, mutta operaattori voi poistaa rajoitukset tarvittaessa.

Vianetsintä

Luethan ensin asetusoppaan kohdan Vianetsintä. Seuraavat kohdat ovat tarkoitettu asetusopasta täydentäväksi tiedoksi.

  • 1. Yhteyden muodostaminen reittimeen WPS-painikkeiden avulla ei onnistu.

    Tarkista, että langattoman reitittimen salausprotokollaksi on asetettu WPA2, salausmenetelmäksi AES ja verkon taajuudeksi 2,4 GHz.

    Jos yhteyden muodostaminen näillä asetuksilla ei onnistu, yritä muodostaa yhteys vaihtoehtoisessa tukiasematilassa. Olemme laatineet erillisen ohjeen, jossa käydään läpi asennus tukiasematilassa.

  • 2. Yhteyden muodostaminen reitittimeen onnistuu, mutta yhteyttä MELCloud-palveluun ei voida muodostaa.

    Tarkista ensin, että reitittimesi langattomasta verkosta on pääsy internetiin. Tarkista, että internet-yhteytesi ei ole ominaisuuksiltaan rajoitettu.

    Jos internet-liittymässä on käytössä osoitteenmuutos, tiedonsiirtoyhteyden avaaminen sisäänpäin on estetty, tai yhtäaikaisten yhteyksien määrää on rajoitettu, saattaa ongelmia esiintyä esimerkiksi sovittimen rekisteröinnissä sekä etäohjaus- ja valvontatoimintojen käytössä.

    Kiinteässä verkossa, kuten puhelin- tai valokuituverkossa toimivia liittymiä on harvoin tällä tavalla rajoitettu, mutta suurin osa mobiilidataliittymistä on rajoitettu joillain edellä mainituista tavoista.

    Mikäli sinulla on käytössä matkapuhelinverkossa toimiva mobiilidataliittymä, saattaa MELCloud-palvelun käyttö edellyttää liittymän rajoitukset poistavan lisäpalvelun tilaamista ja modeemin uudelleenkonfigurointia (APN-yhteyspisteen osalta). Elisa-liittymissä tämän lisäpalvelun nimi on “Julkinen IP-osoite” ja Telian liittymissä “Yhteyspiste”. DNA:n liittymän voi konfiguroida käyttämään julkista IP-osoitetta ilman lisämaksua. (Tiedot päivitetty 23.9.2025. Tarkempaa tietoa palveluista saat operaattoriltasi.)

  • 3. Yhteyden muodostaminen reitittimeen ja MELCloud-palveluun onnistuu, mutta palvelun toiminnot eivät toimi kunnolla.

    Tarkista, ensin että internet-yhteytesi ei ole ominaisuuksiltaan rajoitettu (ks. edellinen kohta).

    Tarkista sen jälkeen, että laitteesi mallitiedot on tallennettu oikein MELCloud-palveluun. Voit tehdä tämän valitsemalla laitteen hallintanäkymän oikeasta yläkulmasta “Toiminnot”, ja “Korjaa”. Täytä sisä- ja ulkoyksiköiden mallitiedot. Tietoa syötettäessä aukeaa listaus, josta on valittava lähimpänä sisäyksikön mallimerkintää oleva malli. Tallenna asetukset lopuksi.

  • 4. Yhteyden muodostaminen reitittimeen ei onnistu kummallakaan käytettävissä olevalla tavalla.

    Jos yhteyden muodostaminen reitittimeen ei onnistu kummallakaan tavalla (WPS-painikkeen avulla tai tukiasematilassa), ja salausprotokolla ja salausmenetelmä on tarkistettu ja todettu yhteensopivaksi, ongelma saattaa johtua puutteellisesta IP-osoitteiden määrästä.

    Jos reititin on konfiguroitu niin sanottuun siltaavaan (bridge) tilaan, niin päätelaitteet kytkeytyvät internetiin suoraan, hakemalla julkisen IP-osoitteen internet-operaattorilta. Internet-liittymiin kuuluu tyypillisesti noin viisi kappaletta julkisia IP-osoitteita (IPv4). Jos nämä kaikki ovat käytössä, liittymän kautta ei voida enää kytkeä internetiin lisää laitteita.

    Ongelma voidaan välttää konfiguroimalla reititin uudestaan niin sanottuun reitittävään (router/NAT) tilaan, jolloin operaattorin sijaan reititin jakaa siihen kytketyille laitteille omat paikalliset IP-osoitteet. Näin verkkoon voidaan liittää huomattavasti suurempi määrä laitteita. Huomaathan, että tällä muutoksella saattaa olla vaikutuksia muiden verkkoon kytkettyjen laitteiden toimintaan.

Aurinkosähköjärjestelmän etävalvonta

Sofar -aurinkosähköinvertterissä on vakiona WLAN-toiminnallisuus, jonka avulla laite voidaan kytkeä internetiin. Voit seurata aurinkosähköjärjestelmäsi toimintaa Solarman-sovelluksella, joka on saatavilla Android- ja iOS-laitteille.

Tarkista Solarman-sovelluksen ja laitteesi yhteensopivuus sovelluskaupasta.

Lataa Google Play -kaupasta.

Lataa AppStoresta.

Huomioi ennen käyttöönottoa

Jos laitteen käyttämä internet-liittymä toimii matkapuhelinverkossa, saattaa palvelun käyttö edellyttää liittymän rajoitukset poistavan lisäpalvelun tilaamista, ja modeemin uudelleenkonfigurointia (APN-yhteyspisteen osalta).

Elisa Saunalahti-liittymissä tämän lisäpalvelun nimi on “Julkinen IP-osoite” ja Telian liittymissä “Yhteyspiste”. DNA:n liittymän voi konfiguroida käyttämään julkista IP-osoitetta ilman lisämaksua.

Tarkempia tietoja asiasta saat omalta internet-palveluntarjoajaltasi.

Asennus- ja käyttöohjeet

Lataa suomenkieliset ohjeet alta.