Henkilö käyttää Zaptec-latausasemaa ja hallitsee latausta mobiilisovelluksella.

Sähköauton lataus -sanasto

Millaista latausta lyhenteet AC tai DC tarkoittavat? Entä mikä on Type 2 -liitin? Mitä tarkoitetaan dynaamisella kuormanhallinnalla? Katso selitykset sähköauton latausasemiin liittyviin termeihin ja lyhenteisiin.

  • AC-lataus

    AC-lataus tarkoittaa hidaslatausta tai peruslatausta, jossa lataukseen käytetään vaihtovirtaa (AC). Kotilatauksessa käytetään yleisesti type 2 -liitintä, ja auton sisäinen laturi muuntaa vaihtovirran tasavirraksi (DC), jota käytetään auton akun lataamiseen.

  • CCS-liitin

    CCS (Combined Charging System) on standardoitu liitin, joka mahdollistaa sekä hidas- että pikalatauksen yhdellä liittimellä. Se tukee suuria lataustehoja pikalatauksessa ja on nykyään yleisin liitin Euroopan sähköautoissa DC-latausta varten. Suurin osa uusista täyssähköautoista tukee CCS-liitintä.

  • Chademo-liitin

    Chademo-liitin on alkujaan japanilainen pikalatausstandardi, jota on käytetty vanhemmissa sähköautomalleissa. Se tukee vain DC-latausta ja on yhteensopimaton CCS-liittimen kanssa. Chademo on kuitenkin jäämässä pois käytöstä Euroopassa, mutta joissakin vanhemmissa sähköautoissa tätä liitintä voi vielä olla käytössä.

  • DC-lataus

    DC-lataus tarkoittaa pikalatausta, jossa käytetään tasavirtaa (DC). Toisin kuin AC-latauksessa, DC-latauksessa sähkö syötetään suoraan auton akkuun ilman, että auton sisäinen laturi muuntaa sen tasavirraksi. Tämä mahdollistaa huomattavasti suuremmat lataustehot, mikä nopeuttaa latausta merkittävästi. DC-latausta käytetään pikalatausasemilla, ja se on erityisen hyödyllinen, kun tarvitaan nopeaa latausta esimerkiksi tien päällä. Yleisesti käytetyt DC-latausliittimet ovat CCS ja Chademo.

  • Dynaaminen kuormanhallinta

    Dynaaminen kuormanhallinta tarkoittaa lataustehojen automaattista säätämistä kotitalouden sähkönkulutuksen mukaan. Tämä järjestelmä varmistaa, ettei kotitalouden pääsulakkeet ylikuormitu esimerkiksi silloin, kun suuritehoisia sähkölaitteita, kuten sähkösaunaa, käytetään sähköauton latauksen yhteydessä.

  • Kiinteät latausasemat

    Kiinteät latausasemat ovat pysyvästi asennettavia latauspisteitä, jotka tarjoavat tehokasta ja turvallista latausta. Ne asennetaan yleensä seinään tai tolppaan, ja niiden teho vaihtelee 3,7 kW ja 22 kW välillä. Ne ovat suosittuja kodeissa ja yrityksissä, joissa on säännöllinen tarve ladata ajoneuvoja.

  • Latausasema kahdelle autolle

    Latausasema kahdelle autolle on suunniteltu mahdollistamaan kahden sähköauton samanaikainen lataaminen. Tällaisissa asemissa voi olla useampi latausportti tai älykäs tehonjakelu, joka jakaa saatavilla olevan sähkötehon molempien autojen välillä optimaalisesti. Tämä on kätevä ratkaisu moniautoisiin kotitalouksiin tai yrityksiin.

  • Latausliittimet

    Type 2 -liitin on yleisin peruslataukseen käytettävä liitin Euroopassa, ja sitä tukevat kaikki uudet sähköautot. Pikalatauksessa käytetään CCS-liitintä tai vanhemmissa malleissa Chademo-liitintä. Nämä liittimet mahdollistavat eri lataustehojen ja -tapojen käytön eri sähköautoissa ja latausasemilla.

  • Latausteho

    Latausteho kertoo, kuinka tehokas latausasema on. Kotilatausasemien latausteho vaihtelee yleensä 11 kW ja 22 kW välillä, mikä riittää lataamaan sähköauton akun täyteen 4–8 tunnissa akun koosta riippuen. Pikalatausteho voi olla jopa satoja kilowatteja.

  • OCPP (Open Charge Point Protocol)

    OCPP on avoin viestintäprotokolla, joka mahdollistaa eri latausasemien ja hallintajärjestelmien yhteensopivuuden. OCPP:llä varustettu latausasema voi kommunikoida eri valmistajien taustajärjestelmien kanssa, mikä antaa joustavuutta esimerkiksi etähallintaan ja kuormituksen seurantaan.

  • Pörssisähköohjaus

    Pörssisähköohjaus tarkoittaa latauksen ajoittamista sähkönhinnan perusteella. Lataus tapahtuu edullisimpien tuntien aikana, mikä auttaa alentamaan sähkölaskua. Tämä on erityisen hyödyllistä kotitalouksissa, joissa on pörssisähkösopimus.

  • Kannettavat latausasemat

    Kannettavat latausasemat ovat kevyitä ja liikuteltavia latauslaitteita, joita voi käyttää esimerkiksi reissussa tai tilapäislatauksessa. Ne tarjoavat yleensä pienemmän lataustehon kuin kiinteät asemat ja voidaan kytkeä tavalliseen pistorasiaan. Kannettavien asemien käyttö pitkäaikaiseen lataukseen ei kuitenkaan ole suositeltavaa, sillä tavalliset pistorasiat eivät ole suunniteltu käytettäväksi jatkuvasti tulipalovaaran vuoksi. Tämän takia latausvirta suositellaan rajoitettavaksi 8 A:n käytettäessä tavallista pistorasiaa lataukseen.

  • Type 2 –liitin

    Type 2 -liitin on standardi latausliitin Euroopassa, joka tukee vaihtovirran (AC) käyttöä sähköauton lataamisessa. Se on yhteensopiva kaikkien uusien sähköautojen kanssa ja mahdollistaa turvallisen ja nopean latauksen kotilatausasemilla. Tunnetaan myös nimellä Mennekes, saksalaisen valmistajan mukaan.

  • Älykäs lataus

    Älykäs lataus tarkoittaa automaattisesti ohjattua latausjärjestelmää, joka ottaa huomioon sähköverkon kuormituksen, sähkön hinnan ja käyttäjän asetukset. Tämä mahdollistaa taloudellisemman ja tehokkaamman latauksen, ja esimerkiksi pörssisähkösopimusta hyödyntäessä älykäs lataus voi ajoittaa latauksen halvempiin sähkönhinta-aikoihin.